Ide menj kirándulni, ha nem szereted a tömeget

A kellemes tavaszi hétvégék mindig jó alkalmat adnak arra, hogy egy kicsit kimozduljunk és feltöltődjünk a természetben. A főváros környékén számos népszerű túraútvonal található: Rám-szakadék, Holdvilág-árok, Dobogókő – ismerősen hangzó nevek minden Budapest környéki számára. Azonban kellemes időben már annyi ember választja ezeket a népszerű útvonalakat, hogy ilyenkor elvesztik különlegességüket és a hangulat inkább hasonlít egy túlzsúfolt plázára. Pedig a városi ember első sorban ilyenkor a nyugalmat és feltöltődést keresi.

Ám azt jóval kevesebben tudják, hogy alig pár kilométerrel arrébb ugyanolyan csodás helyekre bukkanhatunk, amiket sokkal kevesebben látogatnak. A "zsúfoltságmentes" túra ajánló sorozatunkban adunk néhány tippet hová érdemes elmenni, ahol garantált a feltöltődést biztosító nyugalom és különleges természeti táj. Sorozatunk előző részében a Dunakanyar leglátványosabb túraösvényét mutattuk be, most pedig a Pilis-tetőre látogatunk el.

Pilis-tető körtúra

Látványos panorámaszerpentin, elhagyott katonai bázis, kilátó gyönyörű körpanorámával egy túrában, Budapest közvetlen közelében: irány a Pilis-tető!

A túra hossza kb. 15 km, időtartalma kb. 5 óra. Az útvonal kevés emelkedőt tartalmaz és jól jelzett turistautakon halad, így kisebb gyermekkel is bátran ajánlott. A túra kiindulási pontja a Kétbükkfa-nyereg, melynek nagy előnye hogy távolsági autóbusszal is megközelíthető és parkolni is lehet az út mellett kialakított parkolóban. A Pilis-tetőre vezető út a fővárost övező hegyvidék egyik leglátványosabb turistaösvénye. A Pilis legmagasabb pontja 756 méterrel emelkedik a Balti-tenger szintje fölé. A hegy tetején elhagyott légvédelmi bázis maradványai közt találjuk a néhány éve felújított kilátót, amiről a Börzsönytől a Gerecsén és a Vértesen keresztül Budapestig káprázatos panorámában gyönyörködhetünk.

Korábbi cikkünk, amit érdemes elolvasni: Ne kövesd el ezt a hibát, ha fogyni szeretnél!

A túra útvonala

• Kétbükkfa-nyeregnél található pihenőtől, a zöld kereszt jelzésű Hunfalvy turistaúton kell elindulni az erdőbe.
  • Pár perc séta után le kell térni jobbra a Z∆ jelzésű útra, melyen a káprázatos kilátást nyújtó Fekete-kő mészkőszirtjéig kell haladni.
  • A sziklától visszafelé kell elindulni, majd a Z∆ jelzés jobb oldali ágára kell rátérni.
  • Az út egy erős lejtő után beletorkollik a Z jelzésű turistaútba, melyen balra kell fordulni.
  • Egy rövid emelkedő után az út beletorkollik a Hunfalvy útba, ahol jobbra tartva, immár a Z jelzésen kell folytatni az utat.
  • A következő 1 óra végig szintben halad a Z jelzésű turistaúton.
  • Majd a Z∆-el jelzett fánál jobbra kell fordulni egy kitérő erejéig, a meredély szélére, ahonnan lenyűgöző a panoráma.

• A meredélytől tovább haladva pár perc múlva az út egy gyönyörű tisztásra (Orosdy-rét) érkezik.
  • Innen balra tartva a Z∆ jelzésű ösvényen kell megközelíteni a Pilis-tető (756 m) csúcsát, a kilátót, és elhagyott légvédelmi bázist.
  • A kilátótól ugyanazon az úton vissza kell térni az Orosdy-rétre, a Z jelzéshez.
  • Orosdy-rét felé tartva útközben, ahol a kerítés letaposták ki lehet térni egy fantasztikus kilátást nyújtó tisztásra, ami a siklórepülők, ernyősök kedvenc starthelye.
  • Visszaérve az Orosdy-rétre balra kell fordulni a Z jelzésű turistaútra.
  • A következő szakasza, a Grófi út a leglátványosabb része az körtúrának.

• A kanyargó út egyre lejjebb ereszkedik, majd egy kilátóhelynél az út befordul az erdőbe.
  • Egy sorompó után, a zöld körjelzésű ösvényt elérve jobbra le kell térni Trézsi-kúthoz.
  • A kúttól széles erdészeti úton kell eljutni egy kereszteződésig, ahol pár méter erejéig balra kell fordulni a zöld jelzésre, majd egyenesen egy cserjésbe vezető vékony ösvényre kell rátérni, amelyet sárga kereszttel jelölnek.
  • Az út egy mező szélén halad, majd kb. 1 km után jobbra kell fordulni egy jelzetlen úton, ami a Klastrom-kúthoz vezet és ahonnan egy-két perc alatt a Mária úton elérhető az egykori Cisztercita apátság romjai.

• A romoktól vissza kell fordulni a forráshoz, majd a Mária út kivezet a zöld jelzésre, amin balra kanyarodva vissza kell térni a sárga kereszttel jelölt útra.
  • Innen tovább kell folytatni az utat a zöld sávval és a sárga kereszttel jelzett széles erdészeti úton.
  • Amikor a sárga kereszt jobbra leválik, ott a zöld jelzésen kell maradni, amin elérhető a kiindulási pont, a Kétbükkfa-nyereg.

Az útvonal különösebb erőnléti felkészültséget nem igényel, de ha biztosra akarsz menni akkor már napi fél óra sétával, vagy heti 2*20 perc EMS edzéssel is sokat javíthatsz a fizikai állapotodon.